Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Se psem se nikdy nenudíte - Letní povídka pro Víkend MF DNES

Mám skvělého běžeckého parťáka. Do ničeho nekecá a na trénink se pokaždé těší. A jak. Mnohem víc než já. Když se mi občas nechce, donutí mě jít. Nedalo by se s ním vydržet.Stojí pře dveřmi, hypnotizuje je a fňuká, dokud nejdu ven. A ve sportovním. Jiné oblečení na mě moc neuznává.

Ale jinak se s ním nedá moc bavit. Tvrdohlavá palice, dělá si, co chce, a první dva kilometry jsou pro mě utrpením. Do té doby, dokud se nedostaneme do nějakého rytmu a i v něm mi občas nachystá takové překvapení, že to zavání úrazem. Tedy mým, ne jeho. Na to je moc šikovný. A běžec jak se patří. Kam se na něj hrabu.
Je to labrador. Jmenuje se Messi, opravdu po barcelonském míčovém kouzelníkovi, a je neuvěřitelný ďábel. Neposlušný, dělá si fakt, co si zamane a jakmile chytí dobrou stopu, je konec. Nic jiného ho nezajímá a to už nemluvím o psech. Vypadá jako kamarád všech hafanů, ale běda tomu, kdo na něj zavrčí. Okamžitě se stane jeho třídním nepřítelem a je zle. Pamatuje si ho natrvalo.
Musí být pořád na vodítku. Proto mám dlouhé, pětimetrové a hlavně silné. Ty obyčejné mi už několikrát přetrhl.
Nechápu, kde se v něm bere taková síla, ale když prudce zabere a za něčím vystartuje, nemám šanci ho udržet. Vlaju za ním jak hadr na holi a už jsem několikrát málem spadl, když byla počáteční rychlost i s jeho tahem na šňůře vyšší, než jsem schopen vyvinout já.
Musím s ním být pořád ve střehu, ale stejně se každý den dočkám nějakého překvapení.
Jen mu vadí vedro, to má potíže. Bodejť by ne, lítat ve 30 stupních v kožichu a ještě navíc se chladit jen jazykem, nevím, co bych říkal. A ještě nesnáší běhat pořád dokola.
Musí pořád letět stále dál.
Mám v lese na jehličí již z doby těsně po vojně vybudovaný, to už je bratru dobrých 34 let, 250 metrový ovál a ten přímo nenávidí. Dokáže tam bojkotovat trénink tak, že raději vyrazím někam do lesů.
Ostatně jako teď nedávno. Klusal jsem s ním po trávou zarostlé lesní cestě. Kolem ní jen husté ostružiny, za nimi z levé strany mladý borovicový les a z pravé pak hustá křoviska, z nichž se ke slunci prodíraly smrčky. Podél pěšiny zase lahodily oku různé lesní květiny. No, co víc říct, prostě pohled pro bohy a pastva pro oči.
Mesík si okolí samozřejmě prověřoval tím svým neuvěřitelným čichem a s nosem u země rejdil pár metrů přede mnou ze strany na stranu. Ani jsem nestačil přehazovat vodítko z jedné ruky do druhé.
„Pomalu, co blázníš,“ volám už na něho poněkolikáté. Nedbá. Má ty svoje chvíle, kdy nevnímá a je pohroužený do stop kolem sebe. Bez vodítka by již byl někde v prachu.
„Tak co je,“ cukám už vztekle šnůrou, když mě zase málem zavlekl až do ostružin.
Ty mají trny, a jaké. Umí se pořádně zakousnout do nohy a bolí to pak neuvěřitelně.
To mi věřte. Jenže najednou napnuté vodítko naráz povolí, ozve se vysoké kviknutí a pes snad se dvoumetrovým výskokem přistane až skoro u mě.
„Co je? Co tam je Mesi,“ zpozorním a zpomaluji klus. Jen tak pro nic za nic tohle neudělá. Najednou se rychlým vlnivým pohybem před námi něco prosmýkne přes cestu a bleskově to zmizí v houštinách. Klikatá čára na tmavém hřbetu dává tušit, co to je.
Zmije. A pořádná. Moc jich u nás není, ale občas se na ni podaří narazit.
Co teď? Skláním se k Mesíkovi: „Kousla tě?“ Snažím se na něm něco najít. Jen na mě hledí tím svým nevinným pohledem a olizuje si levou přední tlapku nad kolenem. Něco je tam vidět. Není čas na nic čekat. Okamžitě musím jednat. Vytahuji šňůrku z trenýrek. Ještě, že je gumička v nich dost silná a nepadají mi. Stahuji mu nohu nad rankou a mažeme z kopce domů. Nést ho nemůžu. Má přes třicet kilo, ale hlavně se nenechá. Naštěstí to není daleko. Otevírám garáž, startuji auto a se psem v kufru letím na veterinu. Není na něm zatím vidět žádná divná reakce a jen nechápavě hledí, co se kolem děje.
Ale v autě jezdí rád, tak je spokojený. Za deset minut jsem tam.
„Pane doktore, asi mi ho kousla zmije,“ rozrážím s výkřikem dveře ordinace. Naštěstí tam nebyl nikdo z jeho zvířecích pacientů. Hlavně ne kočka. To by špatně dopadlo.
„Ukažte,“ prohlíží pozorně nohu pod šňůrou z mých trenýrek a pak se zasměje:
„To není od zubů, ale od trnů, asi ostružin. Byli jste tam někde blízko nich, že.“
„Slyšeli jste tu ránu,“ ptám se ho i sestry: „To mi právě spadl balvan ze srdce.
A že byl ale pořádný.“
No, ještě že to tak dopadlo. Mohlo být hůř,“ vyprovází nás s úsměvem veterinář ze dveří a pohladí Messiho po hlavě: „Že ty draku. Kolik máš dnes kilometrů. Přijeď se zase někdy ukázat a nemusíš jen s úrazem.“
Pes mu olízne ruku, podívá se na něho a skočí jedním, pro nás naprosto nečekaným, odrazem přímo do kufru auta.
„To se mu to běhá, když má takové pružiny v nohách,“ pomyslím si a mířím k domovu.
„Tys mi dal. To máš z toho, že neposloucháš a pořád někde čaruješ. Jednou se ti opravdu něco stane,“ nadávám mu, když vyskakuje na dvoře z auta.
Pozorně se na mě podívá a vystartuje jako blesk do zahrady. Asi toho měl málo.
Možná mi připomíná, že jsme zapomněli na rovinky.
Jak říkám, skvělý parťák, člověk se s ním nenudí a i běhat mě donutí.
„No, zaplať pánbu, že se nic nestalo,“ pomyslím si v duchu: „nevím co bych dělal, nějak mi přirostl k srdci.“
Otočím se ke dveřím a najednou mě obrovská rána do zad srazí k zemi.
To se ten šílený hafan trefil v plné rychlosti ve výskoku tlapami přímo do mě.
A pak klidně letí dál, jakoby se nic nestalo.
No, nepřizabili byste ho?

Autor: Zdeněk Smutnýzdeněk | čtvrtek 1.8.2013 8:59 | karma článku: 15,23 | přečteno: 319x
  • Další články autora

Zdeněk Smutnýzdeněk

Proč si ty psy nehlídáte

V posledních letech se místo pořádného běžeckého tréninku jen tak courám po lesích se svým psem. Občas vyrazíme i jinam po okolí a nestačím se divit, kolik je všude nalepených na stromech, rozích domů, zastávkách autobusů a na mnoha jiných místech zoufalých proseb o pomoc při hledání něčího psího miláčka.

14.1.2015 v 9:57 | Karma: 41,19 | Přečteno: 9451x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Smutnýzdeněk

Kdopak mu tolik ublížil

Na svých toulkách po lesích, protože to co teď předvádím, se již nedá nazvat během, ale spíš potulováním, jsem se občas vypravil do míst, kudy jsem kdysi velmi rád běhával. Je to už bohužel příliš daleko na mé současné fyzické možnosti, tak jsem tam delší dobu nebyl. Až nedávno, na podzim, jsem se odvážil opět po těch svých oblíbených trasách zase jít proběhnout.

7.1.2015 v 13:22 | Karma: 14,01 | Přečteno: 795x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Smutnýzdeněk

Vánoce jsou pro mě utrpením

Nemám Vánoce rád. Už jako malé dítě jsem nesnášel to přetvařování u vánočního stromku a čekání na dárky, které mi vesměs nic neříkaly. Je pravda, že tehdy byla jiná doba. Oblečení bylo důležitější než to, co si malý kluk mohl přát.

19.12.2014 v 10:18 | Karma: 26,04 | Přečteno: 3324x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Smutnýzdeněk

Babička byla studnice moudrosti

Jsou lidé, které uslyšíte naříkat snad na všechno. Dokážou na vás sypat z rukávu jeden problém za druhým. Jak stárnou, je to s nimi čím dál horší, což ovšem už teď plně chápu. Přece je stárnutí sebou potíže nese samo sebou. Vidím to sám na sobě. A jsou pak lidé, od kterých neuslyšíte nikdy žádnou stížnost. Jsou nad věcí a věk je nijak nezlomí. Jsou nedolní jak duchem, tak fyzickou výdrží. Přesně taková byla moje babička.

17.12.2014 v 13:03 | Karma: 21,67 | Přečteno: 804x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Smutnýzdeněk

Bez maminky už to nikdy nebude ono

Proč je ten život tak nespravedlivý. Hodní a poctiví lidé umírají a grázlové a gauneři se nám tu chechtají do obličeje. Už i tahle spravedlnost, že před Bohem jsme si všichni rovni, se u nás stává jen proklamovanou nic neříkající větou, kterou se kamufluje stav společnosti a bagatelizuje se její rozdělení na ty, co si dělají, co chtějí a zbytek, kteří jsou jen poslušné ovce, které sklopí hlavu a táhnou tu káru, na níž rozmařile poskakují lumpové a grázli, dál.

15.12.2014 v 13:16 | Karma: 19,86 | Přečteno: 829x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech

2. května 2024  9:16

Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...

Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL

2. května 2024  8:17,  aktualizováno  8:48

Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...

Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, jeden člověk skončil v nemocnici

2. května 2024  8:11

Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

  • Počet článků 61
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 689x
40 let se pohybuji ve sportovním světě aktivně jako atlet i trenér. A pořád to beru stále stejně vážně, jen čím jsem starší, tak čím dál víc vím, že nic nevím.

Seznam rubrik