Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Všechno jednou končí….

Mám své cesty v lesích, kudy běhám dlouho. Některými už opravdu hodně let. Je sice pravda, že se pouštím i do řady jiných tras a jak šel život, některé jsem zavrhl nebo je pohltil les, jiné jsou již na mě náročné a další pak moc dlouhé. Ty si projedu jen občas na kole, abych zavzpomínal na krásné časy mládí, kdy jsem tudy běhal s větrem o závod.

Ale touto cestou a hlavně tím místem, o kterém vám chci vyprávět, probíhám bratru určitě víc jak 40 let. A často. I několikrát týdně.
Ostatně mám to kousek z domu. Vyběhnu na Martin a pak se pustím dolů směrem k Rakovci, přes který vede most. Taky už taky sotva drží pohromadě za ty roky, stejně jako já. Odtud jsem pak vždy po jeho přeběhnutí a překřížení následné asfaltové cesty do Pístovic zmizel v lese někde na druhé straně údolí a vyrážel většinou ke Třem javorům a třeba i do Olšan.
A právě na tomto mostě jsem si vždy koutkem oka již v mládí prohlížel, co všechno roste na březích potoka a jak se kterému stromu daří.
Samozřejmě se tam tyčí do výše převážně olše, dále pak jasany nebo topoly a některé už mají úctyhodné parametry.
V posledních letech, co běhám se svým psem, jsem se vždy vedle toho mostku zastavoval, aby se můj labrador mohl v potoku občerstvit a případně i ochladit. Je to stejně zvláštní pes, do vody vleze jen tak, aby dosáhl na dno. Plavat sice umí, ale do hloubky se mu nechce. A právě tam je pěkná tůňka, kde se vždy s chutí namočil.
Na jejím břehu roste roky olše. Nějak si nepamatuji, že by to byl malý stromek, tak už tam musela zpevňovat břehy zcela jistě dávno před tím, než jsem tudy začal běhat.
A právě u ní jsem se pokaždé zastavil, když se Mesík ráchal ve vodě a opřel jsem se rukou o její mohutný kmen. Právě v tom okamžiku jsem doslova cítil, jak z něho proudí životodárná energie do mého těla. Nedokážu to přesně popsat, ale bylo to tak zvláštní, když jsem se opřel kdysi poprvé, že jsem od té doby, kdykoliv jsme se tam zastavili, neopomněl pokaždé nasát trochu té úžasné životní síly krásného a vzrostlého stromu.
„Ty si to stojíš roky a pořád žiješ u vody. Také podle toho rosteš,“ říkal jsem si, když jsem hladil jeho kůru. „Kdepak já budu, když ty zde ještě v plné síle budeš držet břehy, rozdávat do okolí svoji životodárnou energii a clonit všemu kolem před rozpáleným sluncem,“ myslel jsem si, vidíc jak se má olše čile k světu a neustále jen a jen mohutní.
Letos je divný rok. Počasí pořád jako na houpačce. Na jaře dokonce v Rakovci netekla ani voda. To se nestalo již hodně let a nikdy ne na jaře. Pak přišla vedra, co vysušila půdu a dokonce na v tom čase zavadaly i keře v lesích. To jsem také ještě nikdy neviděl.
Jen v tůňce se pořád držela voda a tak jsme se tam pravidelně stavovali.
Potom začaly lijáky a korytem potoka se valily kvanta vody. Špinavě žluté, jak sebou ten živel bral všechno možné a prudký proud divoce drancoval břehy.
V minulém týdnu jsem opět přeskakoval vymleté koryto od vody, kterým po lijácích pořád stékala bystřinka dolů do potoka, a dával pozor, abych sebou někde zase netřískl. Se psem je to hned a nějak už s těmi svými roky ztrácím obratnost.
Jak tak sbíhám dolů, najednou je vidět od mostku podezřele větší světlo. Mrkl jsem nahoru ke korunám stromů a krve by se ve mně nedořezal. Moje oblíbená olše leží zešikma od břehu potoka směrem k lesu. Dolů na zem ještě úplně nespadla. Přiběhl jsem k mostu a teprve odtud je vidět, co se stalo. Voda odplavila část břehu a podemlela kořeny. Zatím strom drží část kořenového systému, co je ještě v hlíně a šikmý násep břehu. Ale při současném stavu vody a její síle, je jen zřejmě otázkou času, kdy tekoucí proud své dílo dokoná. Jak podemlel do hloubky část kořenů, asi se mu podaří již odhalené podloží odplavit také a olše padne dolů. Je to pro mě tragický pohled. Další můj oblíbený strom pomalu končí svoji životní pouť.
„Možná vydrží,“ přemítám v duchu. „Třeba nebude mít voda dost síly a strom může takovým způsobem přežívat další roky. Zejména pak olše u vody,“ utěšuji se.
 Je pravda, že o tom něco vím. Vystudoval jsem dřevařinu a pohybuji se v lese celý život. Ale ten smutný pohled na zpola padlého obra mi připadá tak šokující, že mě ani nenapadlo při mém přemýšlení o tom, zda strom takhle přežije, co provedou lesáci, kteří kolem pořád těží dřevo. Ti ho asi tak růst nenechají.
Zatím se drží. Jen část vrcholku se odlomila, ale listy mají dostatek živin. Tak se ještě nic neděje. Jen se už strom nedere ke slunci.
Jak rád bych ho postavil, podepřel a nechal ho tam dál růst. A to nejen proto, aby mi pak mohl předávat svou životní sílu, ale hlavně kvůli tomu, že na to místo neodmyslitelně patří. Bohužel se to nedá uskutečnit.
Příroda rozhodla takhle a před jejími zákony se musíme sklonit.
Protože stejně tak dojde i jednou na nás.
To bychom si měli zavčas uvědomit a začít podle toho žít.
Jsme součástí koloběhu planety, a jestli ji zničíme, nebude tu už nic ani po nás.
Nevím, jestli již není pozdě, ale doufám, že ne.
Jinak si nezasloužíme na tomto zázraku ve vesmíru jménem Země žít.
Tak se prosím podle toho začněme všichni chovat.
A ke všemu, co žije, roste a vůbec je na této planetě.
Je to naše povinnost.

Autor: Zdeněk Smutnýzdeněk | pátek 12.9.2014 10:29 | karma článku: 11,13 | přečteno: 586x
  • Další články autora

Zdeněk Smutnýzdeněk

Proč si ty psy nehlídáte

V posledních letech se místo pořádného běžeckého tréninku jen tak courám po lesích se svým psem. Občas vyrazíme i jinam po okolí a nestačím se divit, kolik je všude nalepených na stromech, rozích domů, zastávkách autobusů a na mnoha jiných místech zoufalých proseb o pomoc při hledání něčího psího miláčka.

14.1.2015 v 9:57 | Karma: 41,19 | Přečteno: 9451x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Smutnýzdeněk

Kdopak mu tolik ublížil

Na svých toulkách po lesích, protože to co teď předvádím, se již nedá nazvat během, ale spíš potulováním, jsem se občas vypravil do míst, kudy jsem kdysi velmi rád běhával. Je to už bohužel příliš daleko na mé současné fyzické možnosti, tak jsem tam delší dobu nebyl. Až nedávno, na podzim, jsem se odvážil opět po těch svých oblíbených trasách zase jít proběhnout.

7.1.2015 v 13:22 | Karma: 14,01 | Přečteno: 795x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Smutnýzdeněk

Vánoce jsou pro mě utrpením

Nemám Vánoce rád. Už jako malé dítě jsem nesnášel to přetvařování u vánočního stromku a čekání na dárky, které mi vesměs nic neříkaly. Je pravda, že tehdy byla jiná doba. Oblečení bylo důležitější než to, co si malý kluk mohl přát.

19.12.2014 v 10:18 | Karma: 26,04 | Přečteno: 3324x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Smutnýzdeněk

Babička byla studnice moudrosti

Jsou lidé, které uslyšíte naříkat snad na všechno. Dokážou na vás sypat z rukávu jeden problém za druhým. Jak stárnou, je to s nimi čím dál horší, což ovšem už teď plně chápu. Přece je stárnutí sebou potíže nese samo sebou. Vidím to sám na sobě. A jsou pak lidé, od kterých neuslyšíte nikdy žádnou stížnost. Jsou nad věcí a věk je nijak nezlomí. Jsou nedolní jak duchem, tak fyzickou výdrží. Přesně taková byla moje babička.

17.12.2014 v 13:03 | Karma: 21,67 | Přečteno: 804x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Smutnýzdeněk

Bez maminky už to nikdy nebude ono

Proč je ten život tak nespravedlivý. Hodní a poctiví lidé umírají a grázlové a gauneři se nám tu chechtají do obličeje. Už i tahle spravedlnost, že před Bohem jsme si všichni rovni, se u nás stává jen proklamovanou nic neříkající větou, kterou se kamufluje stav společnosti a bagatelizuje se její rozdělení na ty, co si dělají, co chtějí a zbytek, kteří jsou jen poslušné ovce, které sklopí hlavu a táhnou tu káru, na níž rozmařile poskakují lumpové a grázli, dál.

15.12.2014 v 13:16 | Karma: 19,86 | Přečteno: 829x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

KOMENTÁŘ: Trumpovy trampoty s potraty. Mohly by mu prohrát volby?

28. dubna 2024

Premium Donald Trump rozjíždí prezidentskou kampaň a průzkumy říkají, že to bude souboj prsa na prsa s Joem...

U Votic se srazila tři auta, ženu záchranáři letecky transportovali do Prahy

28. dubna 2024  15:57,  aktualizováno  16:33

U Votic na Benešovsku došlo k dopravní nehodě, havarovala zde tři osobní vozidla. Podle policie měl...

V Rakousku zemřel český turista, měl nehodu při jízdě na kajaku

28. dubna 2024  14:15,  aktualizováno  16:27

Při sobotní nehodě na kajaku nedaleko rakouské obce Scheffau zemřel 36letý Čech, uvedla rakouská...

Čína dokončuje „neviditelný“ bombardér. Máme lepší, řekl Pentagon

28. dubna 2024  16:26

Číňané oznámili představení svého „neviditelného“ (stealth) bombardéru H-20. Pentagon to ale moc...

  • Počet článků 61
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 689x
40 let se pohybuji ve sportovním světě aktivně jako atlet i trenér. A pořád to beru stále stejně vážně, jen čím jsem starší, tak čím dál víc vím, že nic nevím.

Seznam rubrik